Motorteknik


Flödesvärden

Under åren som jag har trimmat motorer har jag pratat med en del personer som fått för sig att mesta möjliga flöde ger mest effekt. Detta är helt fel!

Rätt beräknad kanalarea samt gashastighet till användningsområde är den rätta vägen att gå. Dessutom så är de inte bara mängden luft/bränsle som ger effekt. Kvaliteten på blandningen är av största intresse. Om bränsle/luft inte har perfekt blandning / areosolform så brinner de inte på ett effektivt sätt och då blir de inte heller någon bra effekt.


Kamaxlar

Det här med kamtider, duration, lyft osv. som har blivit ett hett ämne.

Visst, mycket lyft funkar bra på vissa motorer medan andra nöjer sig med lite mindre för att funka bra. Det finns inga kamaxlar mig veterligen som funkar i alla motorer. Det svåra är att veta vilka kammar som är bra. Så därför sker utvärdering o tester fortlöpande för att kunna tillgodose kundens behov på bästa sätt.

Man kan generellt säga att en kam som är designad i nutid är bättre en som är gjord för 20-30 år sedan med vissa undantag. Förutsatt att han som designat även gjort tester / utvärderingar i verkligheten.

Bromsbänkar

Att få din motor justerad i bromsbänk anser jag vara de mest välinvesterade pengar du kan lägga på din motor.

Många, framför allt gatåkare lägger en förmögenhet på motor och kringutrustning för att kunna prestera enorm effekt. 500-700hkr är inte ovanligt och sedan kör de på vägen och mappar. Detta tycker jag är oerhört dåligt. Visst, en duktig mappare kan få till bränsle och tändning så bilen går bra men inte någon i hela världen kan känna om man tex. hittar 20 hästar mer vid tex. 4000rpm eller dylika förbättringar. Jag vill inte klanka ner på någon som försöker leva på mappning utan jag vill bara klargöra att om man nu lägger kanske 150-tusen på en motor så borde man kanske kunna lägga 10 till på att få den bästa justeringen också.

Det finns en anledning att tex. div. 1 i rallycross går så in i bomben och dom som bygger / utvecklar dessa motorer har spenderat hundratals timmar i bromsbänk för och hitta mer körbarhet, effekt och mer registerbredd. Många som kör på strippen med snabba turbobilar hade varit betydligt snabbare och fått en roligare bil att köra med om de lagt en dag eller två hos en duktig mappare med bromsbänk. Jag vill inte påstå att jag är någon världsmästare på motorer men efter snart 20 år i motorvärlden så vet jag att de går att hitta många fler egenskaper hos en motor än bara toppeffekt.

Jag kan nämna ett ganska roligt exempel på en turbobil vi justerade för ett tag sedan. Vi sänkte laddtrycket över 6500rpm till ägarens stora missnöje och gjorde lite andra ändringar som resulterade i 25hkr mer på topp. Detta fungerar naturligtvis inte på alla motorer men utan en bromsbänk hade det varit omöjligt att se skillnaden. Visst, 25hkr kanske inte är jättemycket på en sådan motor, men lite här och lite där så har man helt plötsligt fått en bil som går betydligt mycket bättre. Sedan är det inte helt lätt att hinna se vad som händer med bränslevärden/temp när man kör på vägen och helt plötsligt vid 5500rpm så smäller det bara till och det är dags att växla upp.